Niedobory snu problemem połowy Polaków

Interna

|

27 kwietnia, 2016

Prawie połowa Polaków po 30. roku życia ma problemy z zasypianiem – wynika z badań TNS Polska. W rezultacie gorzej wyglądają, częściej chorują, a ich pamięć zawodzi. Dowiedz się, jak niedobory snu wpływają na organizm oraz jak ułatwić sobie zasypianie.

 

Niedosypianie a organizm

Niedobory snu najbardziej odczuwa centralny układ nerwowy. Dochodzi do zaburzeń koncentracji i pamięci, jesteśmy roztargnieni. Zmęczenie odczuwa również układ krążenia. Ciśnienie tętnicze wzrasta, a to obciąża naczynia i mięsień sercowy, co może skończyć się zawałem. Statystycznie częściej obserwuje się problemy z układem pokarmowym, na przykład pojawiają się choroby Crohna. Ponieważ zaburzamy rytm dnia i nocy, filtracja nerek jest taka sama przez całą dobę, a więc częściej oddajemy mocz. Niedobry snu dotykają również układ hormonalny. Często dochodzi do nadprodukcji kortyzolu, czyli tak zwanego hormonu stresu. To bardzo zużywa naszą energię – szybciej się męczymy, jesteśmy nerwowi, bardziej impulsywni.

 

Jak ułatwić sobie zasypianie?

Optymalna ilość snu to 8-9 godzin dziennie. Częstym błędem jest niedosypianie w tygodniu
i nadrabianie „zaległości” w weekendy. Tymczasem kluczowa jest nie tylko ilość snu, ale również jego regularność. Z bezsennością okresową można walczyć za pomocą sprawdzonych sposobów.

 

  • Sypialnia powinna być ciemna i cicha. Z tego względu nie ma w niej miejsca na wszelkie rozpraszacze – włączony telewizor, głośny zegarek czy światło z ulicy.
  • Ważne jest czyste i świeże powietrze – optymalna temperatura do zasypiania to około 20 st. C.
  • Przed położeniem się warto otworzyć okno, a jeśli mamy czas – pójść na spacer i dotlenić organizm.
  • Warto pamiętać, że jedzenie może utrudnić lub ułatwić zasypianie. Cenne są produkty zawierające tryptofan (jajka, ryby, drób). Warto unikać kawy, herbaty, coli oraz alkoholu.

 

Nie dosypiasz od dłuższego czasu? Nie zwlekaj, skorzystaj z pomocy doświadczonego lekarza Kliniki Demeter!

X

Zapisz się na wizytę